Mit køleskab tænker og mit juletræ kommer og går selv

Mit køleskab tænker og mit juletræ kommer og går selv.

En af de helt store omvæltninger, vi står midt i, er indkøb. Noget så enkelt. Noget vi, ihvertfald kvinderne, har gjort i umindelige tider. Købt ind. Jeg husker, da jeg ved siden af mit ganske krævende “lige under toppen” job, skulle sikre indkøb hver uge. Alle børn var udkommanderet til deltagelse, når min daværende mand og jeg købte ind. Hver fredag v 17 tiden. Vi købte ind til hele ugen, og det var en af de store vogne med top på, der blev trillet ud af butikken.

Der var meget andet, vi hellere ville ha brugt tiden på, og i dag er situationen for mig helt utænkelig. Jeg køber nemlig dagligvarer ind på nettet. Sidder med min telefon i Münchens lufthavn, med min I-Pad mellem et par møder i København eller ved PCen en torsdag aften før en weekend med gæster og jeg køber ind. Vælger levering med time interval og glæder mig over at komme hjem til alle de bestilte varer, fint pakket, stående i min carport. Det må betyde panderynker i de store butikker, som med omhu er bygget og ibrugtaget de senere år.

For hvad skal jeg der? Butikken der sælger oste, bagerbrød, fisk eller grøntsager behøver derimod ikke være urolige. Der kommer jeg gerne, for der får jeg en oplevelse med, enda en kvalitets oplevelse.

Dette må være en af vor tids største ledelsesmæssige udfordringer.

Da jeg fornylig lavede et af mine kommende podcasts om ledelse, talte jeg med lederen af en af de store service udbydere på dette område. Og noget af det der virkelig slog mig var graden af “kunde hysteri”, der herskede hos ham. Det kan man simpelthen mærke. Alle processer er rettet mod kundens gode oplevelse. Intet er overladt til tilfældigheder. Heller ikke mine egne tilfældigheder. Inden jeg trykker betal, bliver jeg mindet om, hvad jeg muligvis har glemt. Og gæt! Det er rigtigt. Og jeg bliver taknemmelig over det gode råd, der så føjer til omsætningen. Bingo.

Og ikke nok med at jeg er glad i dag, modellen har også gjort tanken om aldring mere appetitlig. For jeg vil jo kunne klare det meste selv. Og med tanke på hvor mange vi bliver, der om ca 10år er > 65, så er potentialet enormt.

Samme oplevelse da jeg købte juletræ på nettet. Flotteste træ jeg nogensinde har haft. Levede præcist op til målene og blev leveret med fod. Var ikke markant dyrere, og blev afhentet 3. Juledag. Konveniens helt ud i yderste potens. Det bliver svært at få mig ud i skoven med sav og børnebørn, omend der sikkert er et marked for begge varianter.

Der skal tænkes helt nye tanker i disse år mange steder, men retail verdenen må være et af de steder, hvor kravene til “noget andet” er størst. For lige om hjørnet ligger næste grad af konveniens. Mit køleskab mærker, hvad der mangler. Laver udkast til indkøb, som jeg blot skal supplere, og hvis tilliden kan opretholdes, kommer den venlige fragt person ind i mit køkken og stiller varer på plads, naturligvis mod betaling. Så jobbene flytter sig. Falder ikke nødvendigvis bort, men ændres. Hurtigt og radikalt.

De der kompromisløst og modigt tør overveje, hvad der virkelig kan lette kundernes liv og hverdag, ikke bare overfladisk, men i dybden og detaljen vinder. De der tror vi vil gøre, som vi altid har gjort, kan løbe ind i svære problemer.

3 responses to “Mit køleskab tænker og mit juletræ kommer og går selv

  1. Du kan købe ind på nettet , og du kan købe en robot der støvsuger og en robot der slår græs. Alligevel kan gamle, senile og handikappede ikke få høreapparater de selv kan betjene og deres hjælpemidler ligner noget der er opfundet i middelalderen.

    hvad er det politikerne ikke kan forstå ?

  2. jeg vil standse op og blive bekymret, hvis mit køleskab skal fortælle mig hvad jeg mangler i mit køleskab.
    Klart, bestemmer jeg selv og taster ind hvad køleskabet skal huske at registrere. Jeg synes det virker fordummende og fantasiløst. Jeg skal planlægge og budgettet skal måske og kan måske holde. På mig føles det fremmed og at jeg kommer i spændetrøje.
    Hvis det skal virke efter hensigten, køleskabet, der husker,må det skulle opdateres, hvad det skal registrere.. For nu har vi fået nyt i kurven, da vi købte ind. Vi skal til og planlægge hvad vi har lyst til at have i køleskabet. Hvor længe kan den registrering holde inden der ønskes nyt på hylderne og ny registrering.?
    Jeg er klar over vi er mange der nogenlunde har det samme på hylderne i køleren som varierer med årstiden

    Jeg bliver lidt utilpas og har følelsen at teknologien overtager mig.Vi bliver robotter der agerer ud fra hvad køleskabet fortæller. Hvad med glæden ved at få lyst til, blive fristet til, når der handles. Nu er jeg ikke en ørn til sådan tekniske ting….. jeg har en følelse af at teknikken, altså at køleskabet ikke vil blive brugt til det, der er hensigten, nemlig at registrere, hvornår du ikke har fx. Mere mælk….Det bliver sat ud af drift. Jeg tror ikke det vil blive brugt i alle hjem
    Der vil være hjem, hvor det kan være hensigtsmæssigt fx hos nogle handicappede, her tidsbesparelse, hvis der er støtte i hjemmet eller mennesker der handler på nettet, altså travle mennesker..
    Vores evne til at kunne overskue et køleskab. Vores kognitive evne bliver sat på stand by. Jeg tror det er skidt for os som mennesker at miste træningen med at overskue, kunne komponere hvad vil skal købe ind til.

    Juletræer er forbundet med traditioner. Gamle traditioner Som holdes i hævd. Det kan være ganske praktisk for travle mennesker også at have et juletræ som bestilles og kommer til døren og sendes afsted igen. Træet er et samlingspunkt og for nogen et det fint og en dejlig måde at sige velkommen til julen på. Godt initiativ.

  3. Det er oplagt at travle mennesker kan glædes ved at det daglige indkøb at der er nogen der gør det. Køleskabet husker for en og nogen kommer med varerne for en.
    Hvis man har penge nok. Kan set meste realiseres

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *